ترول چیست؟

ترول (Troll) یک اصطلاح اینترنتی است و به کسانی اطلاق میشود که در جوامع آنلاین مثل فروم ها یا بخش کامنت های یک سایت  پیام هایی بی ربط، و فتنه آمیز ارسال میکنند با این هدف اصلی که بقیه را وادار به عکس العمل های احساسی کنند و باعث بحث های بی ربط به موضوع اصلی شوند. این کلمه میتواند هم به شکل اسم برای فرد ارسال کننده بکار رود و هم به شکل فعل برای خود عمل .

برای مسال ممکن است یک نفر عمدا در مطالب خودش غلط دیکته ای بگذارد تا دیگران را تهریک به سحبت در این مورد کند و بحث از موضوع اصلی منهرف شود. در شکلهای مفهومی، ممکن است یک نفر در مورد خلقت جهان و نظرش در این باره هرف بزند یا در یک سایت با مطالب فنی، بحث تکراری مقایسه لینوکس و مک و ویندوز را بدون ربط به پست اصلی و بدون دلایل منطقی و فقط به قصد دعوا، مطرح کند.
در اینباره که چرا بعضیها ترولورزی میکنند نظرات مختلفی حست ولی سندرومهایرفتار ضد اجتماعی و حس کنترل بر احساسات دیگران از طرف آدمهای ضعیف، از تئوریهای ارائه شده هستند.

ریشه ی ترول

ترول به صورت فعل از یک کلمه قدیمی درزبان فرانسوی، ترولر، مشتق شده‌است که اصطلاحی برای شکار بوده است. و به صورت اسم  نامی برای یک حیولای استوره ای در زبان نروژی باستانبوده است. در انگلیسیِ جدید به تکنیکی در ماهیگیری گفته میشود که در یک قایق در حال حرکت، طعمه به قلاب می بندند. ترول در معنای امروزی، از اواخر دهه ۸۰ در اینترنت مطرح شد، ولی اولین نمونه های در سال 1992 دیده شد . استفاده از اصتلاح ترول در خارج از اینترنت به سال 1972 و نیروی دریایی امریکا در ویتنام برمیگردد که به عملیات نمایشی نظامی گفته میشد که برای به واکنش و پاسخ درآوردن دشمن انجام میشد. منشأ اصطلاح شدن ترول در اوایل دهه ۹۰ میلادی در گروههای یوزنت بود که با عنوان « ترول کردنِ تازه کار ها » شناخته میشد. بدین صورت که افرادی که از قبل در یک گروه یا جمعی بوده و موضوعاتی را از مدت ها قبل به بحث گذاشته اند و همه از چگونگی قضیه آگاهی داشته اند، اما برای سر به سر گذاشتن کاربران جدید، دوباره آن را مطرح میکردند. در این بین فقط کابران تازه کار بحث را با هیجان ادامه میدادند . آن زمان هنوز ترول، معنایی در در سطحی کم داشت و بار منفی این اصطلاح کمتر بود.

بعضی از شخصیت های کارتونی ترول